S-O-R Modellen – Forklaret nemt og simpelt

S-O-R modellen er en almindelig ramme, som virksomheder bruger til at forstå og påvirke kundeadfærd gennem markedsføring. Modellen består af tre elementer:

Hvad er S-O-R modellen?

Stimuli (S)

Stimuli er de forskellige påvirkninger eller input, som virksomheden tilfører. Det kan være reklamer, kampagner, produktdesign, prissætning og andre markedsføringstiltag.

Organisme (O)

Organismen er forbrugeren eller kunden, som udsættes for disse stimuli. Hvordan oplever og reagerer kunden på de forskellige stimuli?

Respons (R)

Responsen er den adfærd eller reaktion, som kunden viser som følge af de stimuli, de har været udsat for. Responsen kan f.eks. være at kunden køber produktet, anbefaler det til andre eller vælger et konkurrerende produkt.

Ved at forstå samspillet mellem stimuli, kunde og respons, kan virksomheder designe mere effektive markedsføringsstrategier, der motiverer kunderne til at foretage de ønskede indkøb og handlinger. S-O-R modellen giver et enkelt, men anvendeligt rammeværk til at analysere og styre kundeadfærd.